יום חמישי, 3 בדצמבר 2015

מציאות Vs. פיקציה או למה אני אוהבת סדרות טלוויזיה

(לא לשכוח ללחוץ על פליי)

סדרות טלוויזיה נתפסות כמשהו לא מציאותי, הרי הן בדיה, זה סיפור שמישהי המציאה ואני יושבת וצופה בסיפור הזה. זו לא המציאות. זה משהו שאני עושה כדי לברוח מן המציאות, זה אסקפיסטי. המציאות זה האינסטגרם, הפינטרסט, הפייסבוק ושאר הרשתות החברתיות. בניגוד לסדרות טלוויזיה, מאחורי התמונות המושלמות באינסטגרם ובפייסבוק עומדים אנשים אמיתיים אבל מה שמוצג שם הוא הרבה פחות מציאותי ואמיתי מאשר מה שמוצג בסדרות הטלוויזיה.
אינסטגרם לדוגמא, מלאה בקומפוזיציות מדויקות המציגות מציאות יפה עד כאב; פרחים בשלל צבעים, בגדים יפים, כוסות קפה, אוכל מפתה, פרצופים מחייכים, נשיקות, חתולים, כלבלבים. הרבה מהתמונות עוטות על עצמן את הכותרות: "לחיות פשוט". "אותנטיות". "להנות מהדברים הקטנים".

מתוך האינסטגרם שלי

בעוד שבטלוויזיה הלא-מציאותית יש דרמות, תככים, פרידות, אנשים מתים, אנשים עוזבים, אנשים לא מתמודדים. בדיוק ההפך מפשוט, הכל חוץ מדברים קטנים. בכל זאת, החיים לא כאלו פשוטים.

משהו שבטוח קורה לעוד נשים. American Horror Story, Hotel.

דווקא הטלוויזיה ה"לא מציאותית" מתייחסת למה שאנשים חווים במציאות ונותנת לנו מענה להתמודדויות יומיומיות קשות יותר או פחות, משאירה מקום לאמפתיה, הבעת חמלה והכי חשוב מאפשרת אופציה של נחמה עבורנו ומחשבות בסגנון של: "היי זה בדיוק מה שקרה לי" או "היי זה בדיוק מה שהרגשתי".

זה בסדר. גם אני. The Affair, Season 2
ומנגד, המציאות המאונסטשת כל הזמן מנסה לברוח מהדברים האלו ובמקום זאת מנסה להציג שלמות פיקטיבית, שלמות שלכאורה אמורה לעורר השראה, לגרום לנו לומר: "היי גם אני יכולה לעשות את זה", "היי גם אני יכולה להיות ככה" (שזה לכשעצמו לא באמת דבר כזה טוב כמו שמנסים להציג אותו) כאשר בפועל בהרבה מהמקרים קורה דבר הפוך-זה לא מעורר השראה, זה לא משמח וזה לא מעודד. זה בעיקר מוביל להעתקה חסרת ייחוד במקרה הטוב ובמקרה הרע מעורר קנאה ואת המחשבות הבאות: "היי למה לי אין כזה?" או "היי הם נראים הרבה יותר מאושרים ממני" או " היי למה אני לא שם?"

מתוך האינסטגרם שלי

פעם כשלא היו רשתות חברתיות וכל מה שהיה לנו זה טלוויזיה, אז היה הרבה יותר הגיוני להתייחס לזה כאל מפלט מן המציאות התובענית והכה מוחשית, משהו לא אמיתי, בדיה, אבל כיום מה שקורה בפועל זה שהעניין, האמת והדרמה האנושית נמצאים בכלל שם. ולא בשום מקום אחר.

Mother-son issues. American Horror Story, Hotel
היי, שלא תבינו אותי לא נכון, גם לי יש אינסטוש ופייסבוק ואני אפילו דיי פעילה ומשחקת את המשחק, אבל תודו שזה היה יכול להיות ממש משעמם לצפות בסדרה שכולה מורכבת מקומפוזיציות מושלמות של כוסות קפה.

לתת דרור לאגרסיות זה משחרר. The Affair, Season 2.